Raphael Bordallo Pinheiro is een van de meest invloedrijke mensen van de negentiende-eeuwse Portugese cultuur, met een opmerkelijke productie, met name op het gebied van humoristisch tekenen, karikatuur en keramiekcreatie. Zijn werk vertegenwoordigt een verontrustende, altijd actuele realiteit en een fundamenteel document voor politieke, sociale, culturele en ideologische studie van een tijdsperiode.
Raphael Bordallo Pinheiro zal voor altijd intiem worden geassocieerd met karikatuur en artistieke keramiek, met kwaliteit en belangrijke stukken die nog nooit eerder zijn gezien en die, naar de mening van gerenommeerde moderne kunstenaars, het werk zijn van een genie.
Al op jonge leeftijd was hij geïnteresseerd in kunst en ging hij zelfs naar de Belas Artes-school. Omdat hij een fervent theaterbezoeker was, begon hij op deze manier zijn humoristische kranten te publiceren en bereikte hij een groot succes met sommigen van hen. De kranten worden waardevolle documenten vanwege hun artistieke kwaliteit en hun interpretatie van de politieke en sociale gebeurtenissen van die tijd. De kranten "Antonio Maria", "Pontos nos ii" en "A Paródia" zijn enkele van de voorbeelden.
In 1884 begon Bordallo met zijn keramiekproductie op de Fábrica de Faianças in Caldas, waarbij hij stukken van grote technische, artistieke en creatieve kwaliteit onthulde, waarbij hij azulejos (blauwe tegels), panelen, potten, tafelstukken, vaasbustes, fonteinbakken, kruiken, borden, parfumflesjes, vazen en gigantische dieren, etc.
Hij werd ook beroemd om zijn populaire afbeeldingen, zoals Zé Povinho (een afbeelding van arme en onderdrukte mensen die op verschillende manieren worden vertegenwoordigd), Maria da Paciência (Patient Mary), Ama das Caldas (Nanny from Caldas), de politieagent, de priester snuif nemen, de koster met het wierookvat in de hand, en vele anderen. Bordallo Pinheiro hield tentoonstellingen in Brazilië, in Rio de Janeiro en São Paulo, waar hij de majestueuze Jarra Beethoven (Beethoven-pot) presenteerde.
Zijn opmerkelijke werk met keramiek werd bekroond met de gouden medaille op internationale tentoonstellingen (Madrid, Antwerpen, Parijs en in St. Louis, Verenigde Staten).